Každá firma nějak řídí své činnosti. Pokud ale naroste do té míry, že již není zřejmé, kdo za co zodpovídá, je čas zavést procesní řízení. A nejenom tehdy. Požadavkem ISO norem je implementace řízení procesů. Jestliže chceme zlepšovat výkonnost podniku, je nutné firmu vnímat jako jeden celek, kdy se jednotlivé části navzájem doplňují. A bohužel, při větší organizaci již znalosti o jednotlivých částech nemá téměř nikdo.
Zavedením procesního řízení získáte přehled o průběhu procesů napříč organizací. Musíme vás varovat! Nejedná o triviální záležitost a nakonec budete potřebovat dedikovaného zaměstnance, nebo tým, který bude procesní organizaci zajišťovat.
Odměnou vám bude lepší výkonnost (v desítkách procent i více). Již při popisu jednotlivých součástí zjistíte, že nějaké kroky jsou navíc.
Implementace procesního řízení je prováděna s cílem získat kontrolu nad firemními činnostmi. Spolehlivost
Analýza podnikových procesů (procesní audit) a návrh, případně implementace opatření pro celkové zlepšení výkonnosti. Jednorázová aktivita s cílem identifikovat úzká místa. Získáte seznam změn doporučení pro zlepšení firemních procesů.
Implementace řešení pro automatizaci a měření procesů procházejících mnoha odděleními a využívajících dalších firemních systémů. S možností modelování, optimalizace a zobrazení manažerských reportů na míru.
Pro začátek se může vyplatit využít služeb konzultačních firem. Pomohou vám s prvotními popisy. Současně vás povedou po tzv. best practice. Nemusíte objevovat kolo.
Zavedení procesního řízení vás přivede k identifikaci významných (zákaznických) procesů. Samo os sobě popsání a nastavení cílů již znamená, že cíle chcete vyhodnocovat. Chcete vědět jak jste na tom. To je nezbytná krok k vlastnímu zavedení, které se zkláda z těchto kroků:
Činnosti spojené s procesním řízením lze provádět manuálně. Excel pro čísla. Powerpount pro management. Na začátku doporučená metoda. Ujasníte si co potřebujete. Kdo bude konzumentem. A co dává smysl měřit.
Postupně, jak pracnost naroste a nízká aktuálnost vás bude omezovat, budete chtít využít nástrojů BPM.
Business Process Management (BPM) neboli řízení obchodních procesů je obor, který se zabývá PDCA cyklem firemních procesů. Periodické provádění Plan - Do - Check - Act vám zajistí rámec pro řízení procesů. Pro implementaci principů žádný nástroj nepotřebujete.
Nástroje z oblasti BPM vám pomohou s popisem procesů, měřením a reportingem. Čato obsahují tzv. manažerské dashboardy, kde se oprávnění mohou přihlásit a online vidět stav procesů.
Zmíněný PDCA cyklus je alfa a omega procesního řízení. Přínosy z jeho zavedení jsou téměř okamžité:
Měření je klíčem k úspěchu. Co neměřím, neřídím...
Zavedení automatizovaného workflow nejen zrychlí činosti, ale umožní je i lépe měřit. Měření povede k vyšší spolehlivosti. A jednodušší identifikaci problematických míst.
V rámci automatizace můžete získávat libovolné množství informací o průběhu procesů. Ty pak porovnávat, průměrovat doby trvání jednotlivých činností, sledovat využití zaměstnanců nebo dobu výroby produktů.