Řešení nespolehlivosti, pomalosti a neefektivity procesů je příliš obecný problém na to, abychom vám mohli poskytnout jednoznačné řešení. Obvykle bývá problém v:
Prvním krokem bude identifikace procesů, které nesplňují očekávání zákazníků, vedení nebo zaměstnanců. Můžete využít externích služeb. Jak se říká, doma není nikdo prorokem. To platí i ve firmách. Navíc, nejspíš nemáte volné a kvalifikované zdroje pro tuto práci.
Zkušenost\velikost | Malá firma | Velká firma |
---|---|---|
Bez řízení procesů | Zkuste jednoduchý nástroj na workflow nebo na řízení úkolů |
Využijte služeb pro zavedení procesního řízení, časem vyberete i vhodný softwarový nástroj |
Zavedeno procesní řízení | Optimalizace konkrétního procesu a analýza možností na zlepšení např. díky elektronickému workflow |
Zaveďte koncové (zákaznické) E2E procesy, proveďte jednorázovou optimalizaci, nastavte měření |
A
Analýza podnikových procesů (procesní audit) a návrh, případně implementace opatření pro celkové zlepšení výkonnosti. Jednorázová aktivita s cílem identifikovat úzká místa. Získáte seznam změn doporučení pro zlepšení firemních procesů.
Zavedení principů řízení výkonnosti (organizace procesního řízení) a nasazení IT systému pro sledování klíčových procesů, měření jejich výkonnosti, reporting a manažerské přehledy pro přípravu podkladů k optimalizaci a zlepšování (nástroj).
Jednoduché, online nástroje se základní funkcionalitou a zdarma. Pro úvodní účely omezení v podobě počtu uživatelů nemusí být problémem.
Získáte přehled o každém procesu - workflow. Spuštěním například realizace zakázky budete mít přehled, ve které fázi se realizace nachází a kdo na ní pracuje. Bonusem jsou data pro vyhodnocování například doby trvání nebo pro hledání kapacitních problémů.
Řešení lze pojmout za celou firmu, nebo se zaměřit jen na jeden (svůj) proces.
Celofiremní přístup má své výhody:
Prvním krokem k řešení je identifikace procesů, které nesplňují očekávání zákazníků, vedení nebo zaměstnanců. Toho dosáhnete jen tak, že budete měřit výkonnost činností. Dobu trvání, kvalitu výstupů nebo jen spolehlivost, že se aktivita udála. Například, že zákazníci dostali odpověď na svoje dotazy.
Když už je zřejmé, co je špatně, lze nalézt příčiny. Proč musí zákazník na odpověď na banální otázku čekat tak dlouho. Jaktože se dodávky zpožďují a proč zaměstnanci neustále musí urgovat kolegy, aby jim dodali co mají.
Příčiny mohou být jak organizační (například neexistuje jasná odpovědnost), tak z důvodu chybějící odbornosti, na straně vedení (nevhodné řízení výkonu a motivace), v příliš komplikovaných procesech nebo v nízké úrovni využití automatizace nebo v nedostatečném měření procesů (co neměřím, to neřídím).
Pokud problém je obecnějšího charakteru, řešením může být:
Využití softwarového nástroje je užitečné. Nepochybně. Jen musí být ve firmě vhodné podmínky. Těmi je odhodlání, potřeba měřit procesy. Pak vám takový systém pomůže. Zajistí vám online pohled na výkonnost, získáte podklady pro diskuzi s kolegy o stavu činností, můžete řešit.