Co na stránce najdete?
Problém či zlepšení
Jak řešit vybraný problém či nasadit zlepšení. Ukazujeme různé cesty (možnosti) řešení. Levné, zdarma, či robustní změny. Vyberete dle vaší situace a možností.

Klíčové jsou zákaznické příběhy (část Jak řešily jiné firmy). Získáte z reálné praxe - skutečné benefity, problémy při implementaci a zkušenosti s dodavatelem.

Řešení problému má obvykle více kroků (aktivit). Od úvodní analýzy po výběr vhodného systému.

V další části najdete detaily k řešení problému. A související odkazy.

Nanašli jste co jste hledali?
Zkuste přehled problémů (nebo detail pro profesi Řízení společnosti).

Nebo bleskově fulltextově prohledejte celou naši databázi

Nízká výkonnost firemních procesů

Neefektivní činnosti, zbytečné náklady a vícepráce. Činnosti nejsou měřeny a není jednoznačně definována zodpovědnost. Může se jednat o důsledek rychlého růstu, sloučení firem nebo určité strnulosti např. díky stabilnímu trhu s omezenou konkurencí.
  Nacházíte se v podobné situaci? Dále se dočtete, jak vyřešit Nízká výkonnost firemních procesů. Pokud ne, nasměruje vás náš interaktivní průvodce. Nebo se podívejte na všechna zlepšení pro profesi Řízení společnosti.

Jak řešit

Řešení nespolehlivosti, pomalosti a neefektivity procesů je příliš obecný problém na to, abychom vám mohli poskytnout jednoznačné řešení. Obvykle bývá problém v:

  • nízké zaměření firmy na procesy a jejich výkonnost,
  • vůbec nebo volně definované odpovědnosti a cíle, kompetence,
  • oběť vlastního úspěchu - prudký nárůst firmy přešel v těžko řiditelnou strukturu.

Prvním krokem bude identifikace procesů, které nesplňují očekávání zákazníků, vedení nebo zaměstnanců. Můžete využít externích služeb. Jak se říká, doma není nikdo prorokem. To platí i ve firmách. Navíc, nejspíš nemáte volné a kvalifikované zdroje pro tuto práci. 

Zkušenost\velikost Malá firma Velká firma
Bez řízení procesů Zkuste jednoduchý nástroj na workflow nebo na řízení úkolů

Využijte služeb pro zavedení procesního řízení, časem vyberete i vhodný softwarový nástroj

Zavedeno procesní řízení Optimalizace konkrétního procesu a analýza možností na zlepšení např. díky elektronickému workflow

Zaveďte koncové (zákaznické) E2E procesy, proveďte jednorázovou optimalizaci, nastavte měření



Aktivity k vyřešení Nízká výkonnost firemních procesů
1 Zavedení elektronické výměny dat s dodavateli
2 Služby outsourcingu firemních procesů
3 Služby zavedení procesního řízení
4 Software pro řízení výkonnosti procesů

Jak řešily jiné firmy

 Nízká výkonnost firemních procesů řešily další firmy. Přečtěte si jak a jaké benefity tím získaly. Čeho se vyvarovat a jaké zkušenosti měly s dodavatelem.

Přehled řešení

1 Zavedení elektronické výměny dat s dodavateli

Elektronická výměna dat je oblast, která zajišťuje výměnu strukturovaných dat mezi informačními systémy různých firem. Data s přesně definovanou strukturou jsou přenášena od dodavatele k odběrateli, od prodejce k zákazníkovi.

2 Služby outsourcingu firemních procesů

Možnost předat zpracování ucelených agend na dodavatele má své výhody. Především u podpůrných činností. Můžete se věnovat své hlavní činnosti a ty podpůrné nechat na dodavateli. Jako specialista často činnosti provádí efektivněji a profesionálněji.

3 Služby zavedení procesního řízení

Implementace procesního řízení je prováděna s cílem získat kontrolu nad firemními činnostmi. Spolehlivost

4 Software pro řízení výkonnosti procesů

Zavedení principů řízení výkonnosti (organizace procesního řízení) a nasazení IT systému pro sledování klíčových procesů, měření jejich výkonnosti, reporting a manažerské přehledy pro přípravu podkladů k optimalizaci a zlepšování (nástroj).

Popis řešení, omezení a vhodné kombinace

 Detailní popis jak přistoupit k řešení Nízká výkonnost firemních procesů. Čím začít, na co nezapomenout.

Neměříte procesy? Pak jsou nevýkonné.

Pokud chcete zlepšování, potřebujete měřit. A to není jen zisk (i když je účelem podnikání). Jsou to veličiny, které mají přímo na zisk vazbu (např. kapacita výroby), ale také takové, kde vazba je zprostředkovaná (např. spokojenost zaměstnanců, loajalita zákazníků, ...).

Co je základním cílem firmy?

Ať chceme, nebo ne, identifikace hlavních činností nás nemine. Vize a strategie jsou možná manažerské termíny, ale každá firma by měla vědět čeho chce dosáhnout, jak na trhu být vnímána a co je to klíčové, co ji živí. A odlišuje od konkurence. 

Když je výše uvedené vyjasněno, nebývá až tak těžké identifikovat klíčové procesy, činnosti. 

Identifikace důležitých, zákaznických procesů

Když už je zřejmé, co je špatně, lze nalézt příčiny. Proč musí zákazník na odpověď na banální otázku čekat tak dlouho. Jaktože se dodávky zpožďují a proč zaměstnanci neustále musí urgovat kolegy, aby jim dodali co mají.

Řešením je zavedení systému řízení procesů

Příčiny mohou být jak organizační (například neexistuje jasná odpovědnost), tak z důvodu chybějící odbornosti, na straně vedení (nevhodné řízení výkonu a motivace), v příliš komplikovaných procesech nebo v nízké úrovni využití automatizace nebo v nedostatečném měření procesů (co neměřím, to neřídím).

Pokud problém je obecnějšího charakteru, řešením může být:

  • zavedení procesního přístupu k řízení aktivit (vyplývá např. i z požadavků systémů řízení dle ISO),
  • měření procesů,
  • jednorázová analýza firemních procesů externí firmou.

Software ke zlepšení výkonnosti procesů

Využití softwarového nástroje je užitečné. Nepochybně. Jen musí být ve firmě vhodné podmínky. Těmi je odhodlání, potřeba měřit procesy. Pak vám takový systém pomůže. Zajistí vám online pohled na výkonnost, získáte podklady pro diskuzi s kolegy o stavu činností, můžete řešit. 

Ikony Nhor Phai(www.flaticon.com) licencovány dle CC 3.0 BY. Obrázky Pixabay.