Metodika obsahuje:
Metodiku je vhodné podpořit softwarovým nástrojem na řízení projektů a projektového porfolia.
Ve větší organizaci lze správu portfolia projektů včetně sledování zdrojů, postupu prací apod. zajistit volbou vhodného systému, kde budete mít přehled o stavu všech projektů, jaké využívají zdroje a kde dochází ke konfliktům.
Založení projektové kanceláře, která zajistí jednotnou metodiku a kvalitu řízení projektů ve společnosti. Nastavení rolí, procesů, dokumentů a způsobů rozhodování a řešení konfliktů.
I pro provádění projektů je doporučeno mít formalizovánu sadu procesů, které určují kdo a jak bude s projektem/programem pracovat.
Metodika projektového řízení je návod, jak nastavit procesy a způsoby řízení životního cyklu projektů ve firmě. Obecně existuje několik mezinárodně uznávaných metodik, z nichž nejznámější jsou:
Vzniklo i mnoho různých agilních metod, často spojených s vývojem software (např. SCRUM). Projektové řízení firem je podpořeno i doporučenou normou ISO ISO 10006 a ISO 21500.
Metodiku se vám nepovede zavést jen tak. Je nutné ustanovit roli ve firmě, která se o procesy bude starat. Ideálně, bude u zavedení nové metodiky, za které vyplynou její kompetence. Tj. například oprávnění vyžadovat určitou úroveň informací o projektech od projektových manažerů, zadavatelů, vlastníků.
Prvotní zavedení postupů pro projektové řízení ale nikdy nekončí. Postupy je neustále nutné upravovat a vylepšovat na základě zkušeností z průběhu jednotlivých projektů. Cílem je umožnit firmě dokončovat projetky dle očekávaných parametrů. Součtem výstupů jednotlivých projektů je realizována strategie firmy.
Vnímání vedení a zaměstnanců se po zavedení projektového řízení mění relativně pomalu.