ČLÁNKY
Články o EDI - elektronická výměna dokladů

Oblast

Kategorie

Články o EDI - elektronická výměna dokladů

Systémy pro výměnu informací mezi firmami. Standard pro předávání zpráv v dodavatelsko-odběratelských vztazích. Data o obchodních transakcích velcí zákazníci/dodavatelé většinou vyžadují elektronicky v rámci EDI. 

Elektronická výměna dat (Electronic Data Interchange) mezi firmami. Mezinárodní standard pro předávání informací mezi informačními systémy. Od dodavatele k zákazníkovi, od výrobce k distributorovi, apod. EDI umožňuje předávat, kontrolovat a zpracovávat objednávky, faktury v reálném čase. Předává se takzvaná zpráva.

Aktuálně nejrozšířenější v rámci maloobchodních firem a řetězců, kde dochází k velkým výměnám zboží a s tím i průvodních dokumentů, které je následně potřeba zpracovat v informačních systémech.

Přitom přepisování fyzických dokumentů do systémů vám konkurenceschopnost nezvedne.

Význam elektronické výměny dat

Zákazník přeci chce znát stav skladu. A prodejce také. Navíc, potřebuje prodávat. Ne řešit papírování. Digitální cesta, kdy informace standardizovaným a právně akceptovaným způsobem přejde z informačního systému dodavatele k zákazníkovi, vám ušetří mnoho chyb, času a lidské práce.

Eliminace nákladů spojených s uchováním papírových dokladů jsou dalším bonusem. A ne posledním.

Benefity EDI

  • snížení pracnosti při zpracování obchodních dokumentů a jejich přenos v reálném čase,
  • ručního zadávání dat, snížení chybovosti,
  • úspora papírů pro tisk a poštu,
  • zprůhledňuje obchodní procesy a umožňuje jejich sledovatelnost, pomáhá optimalizovat pracovní toky,
  • automatizace procesů a jejich řízení (zrychlení, reporting, dohled nad procesy),
  • lepší plánování a řízení výroby, skladových operací i plánování zásob.

Možné zprávy při výměně dat

Systém elektronické výměny dat podporuje mnoho typizovaných zpráv. Přitom vám dává možnost si definovat i vlastní (na definici musí být ale 2 - odesílatel a příjemce).

Výběr několika standardizovaných typů EDI zpráv:

  • DESADV - avízo o odeslání zboží (Dispatch Advice)
  • INVOIC - faktura (Invoice)
  • INVRPT- přehled zásob (Inventory Report)
  • ORDERS - objednávka (Purchase Order)
  • ORDRSP - potvrzení objednávky (Order Response)
  • OSTRPT - zpráva o stavu objednávky (Order Status Report)
  • PRICAT - katalog zboží a cen (Price/Sales Catalogue
  • PRODAT - informace o produktu (Product Data)
  • RECADV - potvrzení příjmu zboží (Receiving Advice)
  • REMADV - avízo o platbě (Remittance Advice)
  • RETANN - oznámení o vrácení zboží (Announcement for Returns)
Nalezeno: 0 
Ikony Nhor Phai(www.flaticon.com) licencovány dle CC 3.0 BY. Obrázky Pixabay.